مشاوره درمان ترس: استفاده از تکنیک های روانشناسی برای غلبه بر ترس

مشاوره درمان ترس

ترس احساسی است که معمولاً در زمان درک وجود خطر برانگیخته می‌شود و ما را به انجام دادن کنشی برای مقابله با این تهدید برمی‌انگیزد. ترس احساس متداولی است که اکثر ما بارها طی زندگی خود با آن روبرو می‌شویم و در واقع بخش طبیعی و نرمالی از زندگی‌مان به شمار می‌آید. با این حال ترس تغییرات جسمی و روانی متعددی را ایجاد می‌کند و ترس شدید یا نامعقول شادی، حس امنیت و توانایی ارائه عملکرد بهینه را مختل می‌کند. چنانچه ترس مداوم باشد یا اثر نامطلوبی بر عملکرد روزمره داشته باشد، مشاور می‌تواند در غلبه بر آن به فرد کمک کند. مشاورین "سامانه میم" در همه شرایط آماده کمک به شما برای مقابله و مشاوره درمان ترس هایتان هستند.

مشاورین ما در سامانه میم به طور معمول با مراجعه کنندگان بسیاری مواجه می‌شوند که به نوعی دچار اختلال ترس هستند. بسیاری از این افراد ترس‌هایشان را سال‌هاست که با خود به دوش کشیده‌اند بدون این که بدانند ترس نیز یکی از شرایط روحی-روانی است که مانند سایر مشکلات فردی قابل حل است. مشاوره با ارائه راهکارها و تکنیک‌های علمی و تجربی به همه افرادی که به نوعی با ترس‌هایشان دست به گریبان هستند کمک می‌کند تا با مشکلاتشان روبرو شده و آن‌ها را به تدریج شکست دهند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که مدت‌هاست ترسی را در درون خود مخفی کرده و از آن رنج می‌برید، لازم است بدانید مشاورین ما  قدم به قدم با شما تا رسیدن به آرامش و رهایی از ترس‌هایتان همراه خواهند بود.

برای برقرای ارتباط با مشاورین ما می‌توانید از مشاوره تلفنی یا آنلاین نیز استفاده کنید. همچنین "اپلیکیشن میم" برای دسترسی آسان و همیشگی شما به اطلاعات روانشناسی مورد نیازتان و برقراری ارتباط با مشاورین میم طراحی شده است. اگر در مورد نحوه انجام و تأثیر مشاوره برای درمان ترس سؤالاتی در ذهن دارید می‌توانید آن‌ها را در قسمت "سؤالات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید" مطرح نمایید.

آثار جسمی و روحی ترس


آثار جسمی و روانی ترس

ترس به تدریج تغییراتی را در جسم و روح فرد به وجود می‌آورد. برخی افراد در پی ترس با تقویت حس ادراک فضا و زمان مواجه می‌شوند و عده‌ای حس بویایی، شنوایی و بینایی‌شان تقویت می‌شود. ترس توانایی انسان را برای توجه به جزئیات ریزتر در موقعیت‌های مرگبار کاهش می‌دهد و در عوض ظرفیت تشخیص دادن اشیاء بزرگ یا مبهم را افزایش می‌دهد. این تعدیل حسی شانس نجات یافتن از این مهلکه‌ی مرگبار را افزایش می‌دهد. برای مثال زمانی که فردی که در جنگل اردو زده است، متوجه نزدیک شدن یک خرس می‌شود، به جزئیات ریزی مانند علامت‌های روی بدن خرس یا دیگر نشانه‌های مشخصه‌ی خرس توجه نمی‌کند. بلکه ترس معمولاً حس ادراک وی را تقویت می‌کند تا بهتر بتواند موقعیت و حرکات خرس را دنبال کند و به این ترتیب به بهترین وجه از این موقعیت خطرناک فرار کند. واکنش‌های جسمی زیر نیز در مقابله با ترس تجربه می‌شود:

  • رعشه، فلج موقت، ضربان قلب نامنظم
  • معده درد، پرش یا گرفتگی عضلات، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه
  • گریستن
  • لکنت زبان
  • اختلالات خواب
  • بی‌اشتهایی
  • تنفس سریع، سطحی یا نامنظم

مشکلات روانی مرتبط با ترس


مشکلات روانی مرتبط با ترس

ترس با تعداد بی‌شماری از مشکلات رفتاری و روانی مرتبط است. برای مثال ترس از یک رخداد یا اتفاق مهم در آینده معمولاً با اضطراب همراه است. افرادی که دائماً افکار وحشتناکی را در سر می‌پرورانند یا تحت تاثیر توهم و هذیان قرار دارند، سطح بالایی از ترس را تجربه می‌کنند. همچنین اشخاصی که وضع روانی نامطلوبی دارند، از رخدادهای خاصی مانند مرگ، جدایی، از دست دادن عزیزان یا شکست در هراس‌ هستند. برخی افراد حتی نوعی ترس به نام فوبیا را تجربه می‌کنند که می‌توان آن را ترس شدید و گاهی نامعقول از یک مکان، شیء یا حیوان خاص تعریف کرد. شدت فوبیا غالباً تناسبی با میزان خطری ندارد که از طرف آنچه موجب ترس شده، فرد را تهدید می‌کند. ترس علامت یا عامل بروز عوارض زیر دانسته می‌شود:

  • اضطراب فراگیر
  • فوبیای خاص
  • وسواس فکری و عملی
  • اضطراب اجتماعی
  • پارانوئید
  • استرس پس از حادثه
  • افسردگی
  • اسکیزوفرنی

چگونه باید ترس‌های خود را مدیریت کنیم؟


ترس روزمره باعث می‌شود که فرد حدی از اضطراب یا وحشت‌زدگی را تجربه کند. هراسان بودن تجربه‌ی ناخوشایندی است، اما تلاش برای سرکوب احساسات ترسناک نیز همواره راه‌حل موثری محسوب نمی‌شود. در عوض بهتر است که فرد حواس خود را از این افکار ترسناک پرت کند یا درباره‌ی علت ترسش فکر کند و افکار و علل ترس خود را بررسی کند. اگر دائماً با ترس دست و پنجه نرم می‌کنید، سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • از چه چیزی می‌ترسم؟
  • آیا این ترس واقعی است؟
  • بدترین اتفاقی که ممکن است، رخ دهد، چیست؟
  • برای محافظت از خودم در برابر عواقب ناخوشایند چه کاری می‌توانم انجام دهم؟
  • آیا بدترین اتفاق ممکن واقعاً این‌قدر فاجعه‌بار است؟
  • ترس را در کدام نقطه از بدنم حس می‌کنم؟
  • کشیدن چند نفس عمیق چه تاثیری دارد؟

اجتناب معمولاً ترس را شدیدتر می‌کند، بالعکس اگر خود را به تدریج در معرض موارد و موقعیت‌های مولد ترس قرار دهید، اضطراب و پریشانی کمتری را تحمل خواهید کرد و در نهایت کاملاً بر ترس غلبه خواهید کرد. البته این فرایند زمان‌بر است و ممکن است ترس ادامه داشته باشد، اما حمایت خانواده و دوستان غالباً به پیشبرد هدف کمک می‌کند. کمک گرفتن از مشاور مجرب نیز راهکاری موثر برای درمان ترس است.در صورت تمایل می توانید روی کمک مشاورین میم حساب کنید.

مشاوران ما چه راهکارهایی را در زمان مواجهه با ترس پیشنهاد می دهند؟


راهکارهایی در زمان مواجهه با ترس

توصیه‌های زیر در غلبه بر ترس به شما کمک می‌کند:

بشر موجودی است که از ناشناخته‌ها بیشتر می‌ترسد. بنابراین هرچه با موارد ترسناک بیشتر آشنا شوید، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. بنابراین نخستین گام در مواجهه با ترس این است که با این شرایط ترسناک آشنا شوید. برای مثال فرض کنید که من از رفت و آمد فرزندم با سرویس مدرسه می‌ترسم. برای این که خود را با موقعیت آشنا کنم، می‌توانم خودم در کنار فرزندم یک روز با سرویس به مدرسه بروم، با والدینی که تجربه مشابهی داشته‌اند، صحبت کنم، با راننده سرویس آشنا شوم، با کارکنان مدرسه صحبت کنم و مهارت‌های مراقبت از خود و نکات ایمنی را به فرزندم آموزش دهم.

انتظار رخ دادن چه اتفاقی را دارید؟ انتظارات خود را بنویسید یا درباره آنها با فرد مطمئنی صحبت کنید. سپس فکر کنید که انتظاراتتان، با توجه به اطلاعات گردآوری شده در مرحله یک، تا چه حد واقع‌بینانه است؟ غالباً این نتیجه به دست می‌آید که واقعیت تناسبی با ترس‌ ما ندارد.

بعضی مسائل قابل کنترل هستند، حال آن که بعضی موارد در حیطه کنترل ما قرار ندارند. این نکته به نظر ساده و واضح می‌آید، اما درک واقعی این مفهوم به تجربه نیاز دارد. موارد قابل کنترل را از موارد خارج از کنترل جدا کنید. انرژی و افکار خود را بر آن چیزی متمرکز کنید که می‌توانید تاحدی بر آنها اثر بگذارید. برای مثال من نمی‌توانم رفتار کودکان را در سرویس مدرسه کنترل کنم، اما می‌توانم نکته‌های ایمنی را به فرزندم آموزش دهم.

بسیار خب، قرار شد که برای تاثیر گذاشتن بر موارد قابل کنترل تلاش کنید، اما برای موارد خارج از کنترل چه کاری از دست‌تان برمی‌آید؟ آیا باید آنها را فراموش کنید و به رخ دادن بهترین وضعیت امیدوار باشید؟ خوشبختانه، خیر. می‌توانید به خدا توکل کنید. من آگاهانه مسائل خارج از کنترل را به خداوند واگذار می‌کنم، چرا که خداوند داناتر و تواناتر از من است و همواره یاریگر من بوده است. بنابراین هرچند مواردی خارج از حوزه کنترل من وجود دارد که من نمی‌توانم تاثیری بر آنها بگذارم، اما می‌توانم سهم خود را در پیشبرد هدفم انجام دهم و باقی موارد را به پروردگار قادر و متعال واگذار کنم.

تجربه موفق از شکست دادن ترس از مرگ به کمک مشاور


شکست دادن ترس از مرگ

احمد رضا بیمار ۳۷ ساله‌ای است که بنا به گفته‌ی خود به دلیل ترس از تقریباً همه چیز به مشاور مراجعه کرده است. احمدرضا به تازگی دچار ترس از اجتماع و بیرون آمدن از خانه نیز شده است و به همین دلیل مرخصی گرفته است. صداهای بلند باعث کوبیده شدن قلبش به قفسه سینه می‌شود و افکار ترسناکی که تمام شب مدام در مغز او تکرار می‌شود، مانع خوابیدنش می‌شود. زمانی هم که سرانجام به خواب می‌رود، مرتب از خواب می‌پرد و این خستگی مزمن، به گفته‌ی خودش، ترسش را شدیدتر می‌کند. احمدرضا در جلسات مشاوره بی‌قرار و هراسان است، بنابراین مشاور ما ابتدا تکنیک‌های آرام‌سازی (مدیتیشن) را به او آموزش می‌دهد تا بتواند خود را آرام کند و با خونسردی بیشتری در گفتگو شرکت کند. مشاور و احمدرضا، پس از آرام شدن او، شروع به صحبت درباره ترس می‌کنند. احمدرضا در ابتدا نمی‌توانست علت واقعی ترس خود را بیان کند، اما پس از آن که به اتفاق مشاور جنبه‌های مختلف زندگی خود را بررسی کرد، مشخص شد که بخش اعظم ترس احمدرضا از ترس شدید او درباره مرگ سرچشمه می‌گیرد. مشاور ما به احمدرضا کمک کرد تا متوجه شود که بسیاری از مردم از مرگ می‌ترسند و مرگ امری اجتناب‌ناپذیر است. همچنین مشاور توضیح داد که دوری از موقعیت‌هایی که با خطر بالقوه‌ی مرگ همراه است، صرفاً کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد و مانع مرگ نمی‌شود. احمدرضا و مشاور ما با همفکری یکدیگر راهکارهایی را برای کمرنگ کردن ترس پیدا کردند تا احمدرضا بتواند به سر کار برگردد و به راحتی در اجتماع حاضر شود.